tisdag 25 juni 2013

PLÅTBURKSPARAD

För en tid sedan utmanade Eli i sin trevliga och populära blogg Femtiotalsjakten andra retrobloggare att visa sina plåtburkar. Visserligen har jag ingen retroblogg, men burkar har jag - så varför inte göra ett inlägg om dem?  
Eftersom det är ganska många i samlingen (alla är inte med här) så får det bli en gruppbild, plus några närbilder. Alla är klickbara.
 Ena köksväggen är full med burkar jag samlat på mig och verkligen tycker om.
De är både gamla och lite nyare.
Framsidan på ett vackert plåtskrin som jag ärvt efter min mormor.
Fint smyckat i jugend-stil (art nouveau).
Baksidan.
En burk jag köpte för några år sedan. Jag gillar det ovanliga motivet. 
 
Det är snart 18 år sedan jag köpte den här engelska burken som har formen av en uppslagen bok och är märkt under med tillverkningsåret 1995. Jag har en till, men den har julmotiv.
 En söt liten burk som i färger och stil nästan påminner om Wedgwoods Jasperware.
 Ett plåtskrin jag sett finns lite här och där.
Detta exemplar är välnött och naturligtvis inköpt i just Dalarna.
En något suddig bild av ett ganska stort skrin i vitt med rosor och humlor.

Här och här har jag också nämnt mina burkar.

4 kommentarer:

  1. Annica: Har du någon gång räknat dina burkar?

    Den som kommer från din mormor är verkligen i en klass för sig.

    SvaraRadera
  2. Gunnel: Jo, jag har försökt, men det alltid är någon jag glömt.
    Mormors skrin är absolut den finaste plåtburken av alla.

    SvaraRadera
  3. Oj, så mycket burkar! Jag håller med, burken från din mormor var otroligt fin!

    SvaraRadera
  4. Helena: Ja, vad ska jag med alla burkar till? Jag skulle nog klara mig med mormorsburken. Kanske...

    SvaraRadera